Site icon jedź, BAW SIĘ!

Regulacje dronowe w Unii Europejskiej

Regulacje dronowe w Unii Europejskiej

Regulacje dronowe w Unii Europejskiej

Od 31 stycznia 2020 roku na całym obszarze Unii Europejskiej (plus Islandia, Lichtenstein, Norwegia, Szwajcaria i Wielka Brytania) W TEORII obowiązują jednolite przepisy dotyczące lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi. „W teorii”, albowiem są/były one implementowane przez państwa stowarzyszone w EASA i stopień tego procesu może – przynajmniej na początku – różnić się pomiędzy państwami. Sytuacja ta dotyczy także Polski.

Poniższe podsumowanie dla krajów EU stanowi zbiór najważniejszych informacji dotyczących zagadnienia lotów dronami w państwach członkowskich. Należy pamiętać, że mają one kompetencje do wprowadzania własnych, bardziej szczegółowych przepisów. Jeśli owe dodatkowe regulacje poważnie wpłyną na sytuację faktyczną, związaną z „turystycznym” użytkowaniem bezzałogowców, napiszę o w tym miejscu, w podsekcjach przyporządkowanych do konkretnych krajów.

Jeśli szukasz ogólnych zasad odnośnie podróżowania z dronem (także samolotem), to koniecznie zajrzyj do tego tekstu. W tym miejscu znajdziesz z kolei wpis dotyczący regulacji dronowych obowiązujących poza państwami europejskimi.

WAŻNE: w niniejszej informacji skupiam się wyłącznie na lotach tymi dronami, które zazwyczaj mają do dyspozycji osoby podróżujące. Mowa tu o lżejszych maszynach wyposażonych w kamerę, które można kupić na rynku (czytaj: nie odnoszę się do samoróbek czy dużych maszyn konsumenckich). Druga rzecz: niniejszy tekst to zbiorcze podsumowanie, a nie wiążąca wykładnia prawa. Weźcie pod uwagę, że mogę pomijać niektóre mniej istotne lub bardziej szczegółowe kwestie. W razie wątpliwości skonsultujcie się z odpowiednimi aktami prawnymi oraz odpowiednią stroną Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Najważniejszą zmianą odnośnie lotów dronami w EU jest podział sprzętu na klasy, a czynności wykonywanych za jego pomocą – na kategorie.

Podział na klasy sprzętu

Klasy, które interesują osoby podróżujące to przede wszystkim C0 i C1. Drony tej klasy mogą z kolei wykonywać czynności z kategorii A1 i A3. I tak:

Co ważne, klasa naszego drona powinna być w przyszłości naniesiona na niego przez producenta, więc nie trzeba będzie jej „wyliczać” samodzielnie. Jeśli Wasz dron nie ma jeszcze nadanej klasy (a zapewne tak właśnie jest), to względem niego obowiązują przepisy przejściowe. W praktyce oznacza to, że maszyna „na oko” zaliczana jest do odpowiedniej klasy „wagowej”.

Podział na kategorie czynności

Tak naprawdę niezależnie od kategorii, dozwolona maksymalna wysokość operacyjna dla bezzałogwoców na obszarze UE to 120 metrów. Powyżej tej wartości trzeba już mieć rozszerzone pozwolenia, o które trzeba się postarać.

Jeśli chodzi o kategorie, to są one ogólnie podzielone na:

Kategoria otwarta podzielona jest na kolejne podkategorie:

„Zgromadzenie ludzkie” to takie zgrupowanie ludzi, które uniemożliwia jego uczestnikom swobodne przemieszczanie się. Obejmuje więc choćby publiczność na koncertach lub wydarzeniach sportowych czy większe manifestacje.

Najprościej mówiąc:

Połączenie podkategorii A1 i A3 pozwala nam na loty do 120 m wysokości nad stosunkowo mało zaludnionymi miejscami, gdzie ryzyko wyrządzenia szkody przez spadającą maszynę jest niewielkie. Do tego dochodzi wymóg utrzymania dystansu minimalnego horyzontalnego 150 m od odpowiednich terenów.

Rejestracja i uprawnienia

Ostatnia ważna rzecz to obowiązki rejestracyjne i zdanie konkretnych egzaminów. Wygląda to następująco:

Minimalny, odgórnie określony wiek operatora to 16 lat, ale może on być niższy, jeśli dane państwo tak uzna. Po dokonaniu rejestracji nas jako operatora, powinniśmy nanieść nasz nowo nabyty numer identyfikacyjny na maszynę, którą operujemy. Radze podejść do sprawy profesjonalnie i kupić odpowiednią (najlepiej trudnopalną) naklejkę/tabliczkę. Podczas wykonywania lotów warto mieć też przy sobie odpowiedni papier, żeby ułatwić stróżom prawa wykonywanie czynności kontrolnych – może to być PDF zgrany na telefon.

Czyli co? Mogę latać Mavickiem?

Najprościej mówiąc: jeżeli posiadacie standardowego drona z kategorii „konsumenckiej”, który wyposażony jest w kamerę to:

  • Jeżeli jest on lżejszy niż 250 gramów (DJI Mavic Mini, Mini 2, ZeroTech Dobby i wiele innych) i posiada kamerę – powinniście zarejestrować się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako operatorzy tej maszyny. Na tym kończą się Wasze obowiązki.
  • Jeżeli Wasz dron waży do 900 gramów (DJI Mavic Air, Mavic Pro i tym podobne), powinniście zarejestrować się jako operatorzy i dodatkowo zdać test online – możecie do niego podchodzić do skutku i pamiętać, ze raz zdany jest ważny przez 5 lat.
  • Jeżeli macie starszą, cięższą maszynę, to najsensowniej będzie ją wymienić na coś lżejszego. No chyba, ze bardzo Wam zależy – wtedy czeka Was obowiązkowe szkolenie i egzamin. Operatorzy profesjonalni mogą „nostryfikować” już zdobyte uprawnienia, ale każdy kto siedzi w tym głębiej na pewno już zna temat.

Na koniec jeszcze dwie ważne sprawy:

  1. Przypominam, że państwa stowarzyszone mogą wprowadzać własne, bardziej szczegółowe regulacje, na przykład odnośnie minimalnego wieku pilotów, obowiązkowego ubezpieczenia czy tak zwanych „stref geograficznych”. W dużej mierze nie mają one większego wpływu na regulacje „globalne”, ale warto wcześniej zasięgnąć języka. Szczególnie ważne jest sprawdzanie stref wolnych od lotów bezzałogowcami – większość państw UE udostępnia specjalne mapy i aplikacje, na których można je sprawdzać. Więksi producenci dronów również „zaszywają” odpowiednie informacje na swoich aplikacjach.
  2. Wszystkie operacje powietrzne z kamerą muszą odbywać się z poszanowaniem praw osób postronnych. Kwestie prywatności są w nowych przepisach stawiane na pierwszym miejscu i państwa stowarzyszone mogą je uszczegóławiać. O ile mi wiadomo, w Szwecji czy Chorwacji trzeba mieć oddzielne pozwolenie, aby wykonywać fotografie/filmy z powietrza.

Pamiętajcie również, że część państw europejskich nie należy ani do Unii ani do państw stowarzyszonych w EASA. Warto tu wymienić choćby Ukrainę, Turcję (także pod kątem Cypru północnego), Mołdawię i sporą część państw bałkańskich (jak choćby Czarnogórę czy Albanię). Pełną listę Państw, w których powyższe przepisy obowiązują znajdziecie tutaj.

Powyższy tekst był również pisany w pierwszym dniu obowiązywania nowych regulacji. Istnieje możliwość, że do dziś w niektórych państwach stowarzyszonych nie wszystkie procedury zostały jeszcze w pełni implementowane w praktyce.

Podobał Ci się ten wpis? Możesz polubić nasz blog na Facebooku – często wrzucamy tam dodatkowe treści.

Exit mobile version